mandag 11. oktober 2010

Kari Jaquesson & Fedme

Ifølge Kari Jaquesson er fedme utelukkende en persons egen feil og det er bare på grunn av at folks spiser for mye.


Fedme behøver kanskje ikke være en sykdom, men i mange tilfeller så er det akkurat det det er. Det er ikke nødvendigvis en persons egen feil, men kan være et resultat av sykdom eller en sykdom i seg selv, og det er DERFOR det er opprettet et masterstudium i fedme på NTNU i Trondheim.


Min mor lider av fedme pg.a sykdom (og sannsynligvis medisiner). Hun sitter i rullestol pg.a dårlig rygg (porøs ryggrad, ishjas, osv.), hun har en autoimmun sykdom uten noen naturlig forklaring (og leger har stusset over dette veldig lenge) og en del andre sykdommer som vi rett og slett ikke veit hva er.
Hun går konstant på smertestillende fordi hun har så ekstreme smerter at hun ikke ville kunnet fungert om dagen, deriblant Oxynorm. Hun er også en diabetiker.

Min mor er heller ikke tykk på grunn av spising. Faktum er at hun spiser alt for lite i henhold til hva hun trenger og ifølge ernæringsfysiologen hennes får hun i seg bare en brøkdel av de kalorier som er MINSTEKRAV for et menneske om dagen. Den dietten som ble skrevet ut til henne for å øke kalori-inntaket syntes hun var massiv og klarte rett og slett ikke å spise så mye.
Dette er litt på grunn av at hun har sjøgrens syndrom, men mest på grunn av medisiner og sykdom.

Men ifølge Karis logikk burde min mor spise en syk mengde mat. Men dette er ikke tilfellet, og allikevel sliter hun med vekten.


Nei, Kari Jaquesson. Du er ignorant og fordomsfull, og ditt utsagn om fedme viser bare til hvor lite du faktisk kan om dette "fenomenet".

Mvh.
En irritert sønn

3 kommentarer:

  1. NEI fedme er ikkje sjukdom. Mamman din har blitt overvektig pga at ho har alle dei plagene og sjukdommane som du beskriv, og det at ho sit i rullestol og dermed har eit aktivitetsnivå nærmt 0 hjelper jo ikkje akkurat på det heller.

    MEN det er ikkje desse sakene her som er målgruppa til Kari. Målgruppa til Kari er dei som sit heime i sofaen, køyrer dit dei skal, er svært inaktive og et alt for mykje mat.

    Problemet i dagens samfunn er den at dei aller fleste feite gøymer seg bak slike unnskyldninger (eg har lavt stoffskifte, metabolismen min er dårlig, off det er genetisk så eg kan ikkje gjere noko med det, osv) mens dette berre er tull. Alt kokar ned til energiinntak i forhold til kor mykje energi ein bruker i løpet av ein dag.

    Hadde dette med fedme berre gått ut over dei personane det gjeld, hadde eg ikkje brydd meg ein døyt. Men det blir brukt så mykje av mine skattekroner til operasjonar, utredning av diabetes og medisinar.

    Men som sagt, dette gjeld ikkje i hovudsak personar som er så uheldigt råka som mamman din. Det er meget urettferdig at slikt skal skje med heilt tilfeldige personar.

    SvarSlett
  2. http://illvit.no/naturen/levesteder/virus-gjor-oss-fete

    Dette er en av grunnene til at jeg er meget reservert mot å benekte at fedme kan være en sykdom.

    Det jeg har et problem med er Karis påstand om at ALLE mennesker som er overvektige ÅT det på seg. (forøvrig før hun redigerte blogginnlegget hennes 2-3 timer siden)
    Mitt andre problem er at hun reiser seg opp og sier imot tiår med forskning.

    Det blir til og med testet en vaksine (som ved definisjon bare lages for sykdom) mot overvekt som påvirker vårt naturlige hormon "ghrelin" som regulerer energibalansen i kroppen slik at overvektige skal kunne komme lettere over kneika.
    Vaksinen har allerede dokumenterte effekter på rotter hvor den reduserer fettlagring og sakker vektøkning. Matinntaket ble ikke endret mens testene pågikk.
    Siden ble vaksinen testet på mennesker, og jeg vet ikke stort mer etter det.

    Litt info om akkurat det her: http://www.gizmag.com/go/4052/

    Vitenskapen kaller overvekt (greit at "fedme" ikke er det beste ordet, skjønner det) en sykdom og behandler den slik. Vi kan da velge å krangle med vitenskapen, gjøre egen forskning eller å velge en side og håpe den har rett.

    Personlig stiller jeg meg alltid bak vitenskapen, og det er derfor jeg er en smule arg mot Kari. Det er til og med en klinisk tilstand som nesten garantert fører til overdreven vektøkning: Fröhlichs Syndrom.



    Jeg sier ikke at det er greit å unnskylde seg med at det er en sykdom (noe det er, ifølge tiår med forskning), men jeg reagerer på at Kari uttrykte seg som hun gjorde fordi hun som fagperson er forventet å ha kompetanse i dette området. Blogginnlegget slik det var før den nylige endringen som følge av negativ feedback beviste det motsatte. JEG kan jo mer om dette enn henne, tydeligvis; og jeg har en utdanning i MUSIKK.

    Da hun leder et treningsstudio gjør tanken på at dette ikke er det eneste 'faget' hun er inkompetent på meg redd for de som trener i studioet hennes.

    SvarSlett
  3. Eg har stor respekt for debattantar som deg, som tydlegvis veit kva du pratar om og viser til kjelder.

    Eg godtek at medisinar og sjukdom kan føre til fedme på ein eller anna måte. Men det er på kva måte dette skjer eg er usikker på..

    Men for at ein skal legge på seg må ein vel få i seg meir energi enn det ein forbrenn. Korleis medisinar spelar inn på dette kjenner eg ikkje nok til. Om medisinane forstyrrar svolt/mettheitsfølelse. Men eg går ut i frå at om ein tek medisinar så legg ein ikkje automatisk på seg. Medisinen har vel ikkje mykje energi i seg? Derfor må energien kome frå mat, og då meiner eg at det skulle være mogleg å slutte å ete før ein blir mett, og holde styr på kor mange kaloriar/joule ein får i seg. Om det er noko ein verkeleg vil sjølvsagt.

    SvarSlett